VNU

Fire-Squid

’Je moet hem als een pistool gebruiken’

‘Als een wat???’, zult u misschien denken.
Nee, we hebben het niet over een moordwapen, maar juist over iets dat levens redt, namelijk het handige blusmiddel, Fire-Squid, die de Firevaned Design Award 2010 won van de Support Innovatieprijs 2010.
De heer Van der Ende is de bedenker van dit ergonomische veiligheidsproduct.

Hoe verschilt dit product van bestaande blusproducten?

‘Dit handblusmiddel is anders dan de “gewone” blusser. Niet alleen gemakkelijker te gebruiken, maar qua techniek ook slimmer. Het uitgangspunt was een handblusmiddel voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan mensen, die door een ongeluk of (chronische) aandoening maar één hand of arm kunnen gebruiken.’ Ik ben zelf een reumapatiënt en weet dus vanuit mijn eigen beperking dat gewicht en hanteerbaarheid belangrijke eisen zijn. Het gewicht moet niet door de hand, maar door de onderarm worden gedragen”’

Ontwerpstudenten van de Ontwerpstudio op de ZorgTotaalbeurs 2007 schetsten voor hem het eerste concept.

Hoe kom je tot een gebruiksvriendelijk concept?

‘Het begon met regelmatig met een groep gebruikers de “gewone” problemen te bespreken en te zoeken naar oplossingen. Je moet bij brand bijvoorbeeld twee dingen tegelijk doen: zo snel mogelijk de brand blussen én 112 bellen. Er is dus nu een uitvoering met een automatische spreek-luisterverbinding naar een alarmcentrale, terwijl tegelijkertijd de locatie van de brand wordt weergegeven. Makkelijk vindbaar voor de brandweer.Ook werd het probleem dat een “gewoon” apparaat al binnen 10 seconden leeg is verholpen. De Fire Squid heeft voor 30 seconden blusmateriaal en dooft de vlammen tot op 3 meter afstand. Het apparaat heeft namelijk een nieuw soort blusstof dat geen drukvat nodig heeft. Dit scheelt bovendien aan gewicht en is daardoor makkelijker mee te nemen  in de auto, boot en caravan. De blusstof is geschikt voor alle type huis-tuin-en-keukenbranden. Daarbij is deze blusstof ook nog milieuvriendelijk en onbeperkt houdbaar, omdat er geen drukvat nodig is, en dus goedkoper.’

Het uitgangspunt was ‘een blusmiddel voor mensen met beperkingen’. Dit groeide echter uit tot een makkelijk te bedienen blusmiddel met slimme gebruiksmogelijkheden voor iedereen.

Hoever staat het nu met dit unieke product?

‘Ik ben er intussen wel achter, dat de weg ‘van idee naar markt’ een hele lange is, met veel obstakels en hindernissen. In 2007 ontstond het idee. Intussen zijn we al vijf jaar verder! Vasthoudendheid én geduld lijken echter beloond te worden. De laatste testen worden door onszelf in de vierde week van maart gedaan. Daarna volgen de officiële testen door TNO/KIWA voor de certificering. Die is nodig om de Fire-Squid in Nederland te kunnen verkopen. Naar verwachting komt het blusmiddel dan een maand later op de markt.” Inmiddels heeft de Fire-Squid weer een belangrijke prijs gewonnen: de Blue Tulip Award 2011, een innovatieprijs van Accenture, een wereldwijd werkend consultancybedrijf.’

Ook het verhaal van Van der Ende duidt erop dat voor een innovatief product, luisteren naar gebruikers, een creatieve geest én veel geduld  belangrijke ingrediënten zijn voor een succesvol, bruikbaar product. En misschien in dit geval ook de inbreng van de Ontwerpstudio 2007.

Carien Stephan, senior medewerker Vilans